16 Ocak 2012 tarihinde gelen onay yazısı ile Dicle Kalkınma Ajansı 26 kalkınma ajansı arasında bu yeterliliği başarıyla tamamlayan öncü ajanslardan biri oldu.2009 Ekim ayında ilk personel alımıyla faaliyetlerine başlayan Ajansımız geride kalan 2 yıl boyunca toplam 200 civarında projeyi destekleyerek bu projelerin Bölge’mizde uygulanmasını koordine etmektedir. TRC3 Bölge Planı’nı ve 30’dan fazla raporu hazırlayan ve 4 ilde (Mardin, Batman, Şırnak, Siirt) hizmet veren Yatırım Destek Ofisleri aracılığı ile yatırımcı ve girişimcilere birebir danışmanlık hizmeti veren Ajansımızdan bu şekilde hizmet alan yatırımcı sayısı ikibini bulmuştur.
Orta vadede Avrupa Birliği üyelik sürecinde de Katılım Öncesi Mali Yardım (IPA) kapsamında da rolleri olması öngörülen Ajansımız, Avrupa Birliği’ne sunulmak üzere proje taslakları hazırlamış ve yürütücü kurumlara sunmuştur.
Ajansın kamu kaynağı dağıtması, AB fonlarını kullandırabilmesi ile proje ve faaliyet desteği vermeyi sürdürebilmesi için ulusal ve uluslararası düzeyde idari ve mali anlamda çeşitli akreditasyonlara hak kazanması gerekmektedir.
Mali ve kurumsallaşma anlamında ciddi yapılanma ve çalışmalar gerektiren bu süreç, Ajansımızda 2011 yılında başlatılmıştır. Yürütülen destek programları ve araştırma çalışmalarının yanısıra özellikle yılın son altı ayında İçdenetim ve Kurumsal Koordinasyon Birimi başta olmak üzere tüm birimlerin üstün gayreti ile yoğun bir akreditasyon hazırlık çalışması yürütülmüştür. Ajansımız, 24-28 Ekim 2011 tarihleri arasında Kalkınma Bakanlığı koordinasyonunda Maliye Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığı yetkililerinden oluşan beş kişilik heyetin Ajans merkezinde ve Yatırım Destek Ofislerinde gerçekleştirdiği denetimi başarıyla tamamlamış ve denetim heyetinin takdirlerini kazanmıştır. Sözkonusu Mali Yönetim Yeterliği kapsamında Ajansımız şu başlıklarda denetime tabi tutulmuştur:
· Kurumsal kapasite ve organizasyonel yapı
· Veri akış ve raporlama sistemi
· İç kontrol ve risk değerlendirmesi yapabilme kapasitesi
· Sözleşme yapabilme ve ödeme süreçleri
· Bilgi teknolojileri kullanımı
· Muhasebe ve izleme-değerlendirme sisteminin etkin kullanımı
Heyetin, denetimi müteakiben yaptığı değerlendirme ve raporlamalar sonrasında 16.01.2012 tarihinde Kalkınma Bakanlığı’nın Ajansın Mali Yönetim Yeterliği’ne uygun bulunduğu yönündeki yazısı ile Ajansımız Mali Yönetim Yeterliği’ni almıştır.
Şeffaflık, mali saydamlık ve hesap verilebilirlik ilkeleri uyarınca Ajansımız kurumsal bir kültür çerçevesinde bölge kalkınmasına yönelik çalışmalarını sürdürmektedir.
Mali Yönetim Yeterliliği Nedir?
Mali Yönetim Yeterliliği; Kalkınma Ajansları Denetim Yönetmeliği’nin 3 üncü maddesinde “Ajansın kaynaklarını kullanabilme ve hesap verebilme yeterliğini” olarak tanımlanmaktadır.
Adı geçen Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde belirtildiği üzere Ajansların proje ve faaliyet destekleri için kaynak kullanımı ve bu amaçla Müsteşarlık (Kalkınma Bakanlığı) bütçesinden transfer ödeneğinin kullandırılması, ancak mali yönetim yeterliklerinin Müsteşarlıkça (Kalkınma Bakanlığınca) uygun görülmesi halinde gerçekleşebilir.